ארכיון הבלוג

יום שבת, 24 ביוני 2017

רק בגבעה- אירועים, מקומות ומושגים מחיי מעין צבי


שיירת חג השבועות
כבר בשנת 1943 הונהגה על-פי יוזמתו של רכז תרבות דאז, חיים מסד, תהלוכה דרך שדות המשק כפתיח לטקס הביכורים עצמו. כל חג שבועות אורגנה שיירה של כל רכבי הקיבוץ, שירדה מהקיבוץ (המשטרה ושוטרים בני מעין-צבי היו עוצרים את התנועה בכביש 4) למסע בשדות ובבריכות הדגים. ווידאו של השיירה והחג שצילם ג'וני מסד ב1991
•בתמונה:השיירה בירידה לצומת זיכרון ובין בריכות הדגים (צולם ע"י אמירה סלע
, סוף שנות ה80)



באר בֶּה (צילום משנות ה 50/60 של מיכאל לווין)
בגרמנית:אָה, בֶּה, צֶה, דֶה, אֶף, גֶה. (a, b, c, d, f, g)
רבים ממקימי הקיבוץ יוצאי גרמניה, וכך זכו הבארות וגם חלקות המטעים לשמות
האלפא-ביית בהגייה בגרמנית. הבארות אָה, בֶּה, צֶה היו קיימות עוד לפני התיישבות הקבוצה והן שירתו את פרדס 'נזלה' בעזרת מערכת תעלות השקיה.

העדר (צילום: שמעון זיגמנד)
עדר הבקר לבשר החל בשותפות עם איכר מבנימינה במהלך שנות החמישים ובהמשך עבר העדר לניהול מלא של הקבוצה. בשטח שממערב לבריכה 4 הוקמה מכלאה ואזור לכינוס הבקר, כאשר שטחי המרעה השתרעו מטנטורה ועד למעגן מיכאל ואף באזור 'שטח יופי' בהר.

'המיחוטל' 
מיחוטל-מכשיר מכני חדיש (מפורום יידיש בתפוז).
המיחוטל הוא מתקן של שתי בריכות מים, שמהן שולחים את הדגים לשיווק. המתקן מאפשר לאחסן את הדגים עוד יום לפני המשלוח, וממנו נשפכים הדגים ישירות אל המשאית. כך אפשר להגיע ליותר ממשלוח דגים אחד ביום וניתן להכין את הכמות הרצויה ליום המחרת.

ביצת דיפל'ה שמו הערבי של ההרדוף 
חלקו התחתון של נחל דליה, בין כביש החוף להישפכו של הנחל לים. בשל רכסי הכורכר נוצרה הביצה המשתרעת בין בריכות הדגים, ובעבר היה ניסיון להפוך אותה לבריכת דגים, ניסיון שנכשל עקב קיום נביעות טבעיות בביצה, שמנעו את ויסות מפלס המים במקום.

 באסלוור 
'הביצה' או 'באס אל הווא' (קצה החווה). כך נקרא השטח שבין רכס הכורכר לבין הים. השטח החולי ובעל נוף הדיונות ניתן למעין צבי לשם חפירת בריכות בתחילת שנות ה 50  לאחר מו"מ עם פיק"א.



מלכת הפרחים- חוטמית זיפנית
רק במעין-צבי (כנראה) נקרא הפרח כך, משום שהוא צומח לגובה, ויפה כמו מלכה
לפי: נגה זיוון, גן ניצן




'הפטרייה' (שרידי הפטרייה האחרונה,1988. צילום-יוסק'ה נדלר)
צורת בנייה ייחודית למעין-צבי בראשית ימיה. לפטרייה הייתה צורת אוהל, בסיסה בנוי אבנים, וכיפה מעל הבסיס המעוגל שהוכנה מעמודי אקליפטוס שתומכים רצועת בד מרוחה בזפת.כיום שוקמה הפטרייה מחדש (קישור) וניתן להתרשם ממנה ב'גן אליעזר' בו גם תערוכת כלים ישנים, קקטוסים רבים, ופינות ישיבה.




 'מערת החזירים'
מערה בצלע הכרמל, על דרך שביל הביוב, שלפי התמונה למטה אפשר לראות שחזירים לא יכלו להיכנס לתוכה...
 שמה של המערה מיוחס ליוסי זיוון






'הגשר הרומי'
במעבר של נחל דליה את רכס הכורכר, מערבית למחלף פארדיס, נמצא גשר האבן הקשתי שנבנה ב 1898 בשביל מעבר הכרכרה של קיסר גרמניה בעת ביקורו בא"י.
 בקיבוץ בתור ילדים היינו מטיילים לאזור והגננות והמטפלות תמיד קראו לגשר
, הגשר הרומי....




‎'הבלוואר'
משאית מעודפי שלל של צה"ל, שפיזרה מזון בבריכות הדגים על ידי לחץ אוויר ממפוח. נחשבה פריצת דרך, ומפתחיה אברי גרין, איתמר שטולצמן ושלמה לוי(קולה) זכו ב"פרס קפלן" מטעם הסתדרות העובדים הכללית ב1958 (מתוך ספר היובל למעין-צבי).



מצפה שמעון
על שם שמעון אנגרס ז"ל ,שנספה בתאונת דרכים ב 1958.
 במצפה ישנה יד זיכרון לבני הקיבוץ שנפלו במלחמות ישראל, יד לזכר הטייס אמנון מניב ופינות ישיבה מול הנוף.

 
קישור לאלבום בפייסבוק עם ציוני דרך בהקמת מצפה שמעון




'העמדה'
במהלך מלחמת השחרור נבנו 8 עמדות הגנה מסביב לקיבוץ. זו כנראה עמדה מספר 2. כשנבנתה העמדה היא הייתה מרוחקת מאזור הישוב, ובבנייתה נעזרו בערביי האזור וגמליהם. (לפי שלמה טמיר, מתוך:סיפורי המקום-מעין-צבי בת 50).




'נחל אלפרדו'
רוב תעלות הניקוז בקיבוץ (וידיאו של התעלות מתחת לבית משפחת רכס שוצפות) התחברו בסופן לתעלה אחת ליד הבית של אלפרדו זרון (ומכאן שמו של הנחל), ומשם בנחל שירד מההר ליד מצפה שמעון ועד לכביש מספר 4.




'הרב קומתי'
הבניין בן 4 קומות (רצו 7, תושבי זכרון התנגדו) שכן בין מבני האולפן לצריפים. הבניין מעולם לא נצבע ולא הותקנה בו מעלית (פיר היה), אך החדרים היו ברמה גבוהה, והנוף מהקומות העליונות עוצר נשימה. (קישור לתמונות של זיו סגל בפייסבוק שמתעדות את הריסת הבניין ב2004)



'שטח יופי'
נקרא על שם יהודי דרום-אפריקאי בשם יופה, לו היה שייך השטח בעבר. השם שטח יופי נשמר בשל החורש הטבעי, וחיות הבר הרבות שהתגוררו שם (צביים, חזירי-בר, ציפורים וכו').

 כיום באזור בנויה שכונת "השמורה", שכונת מגורים של זיכרון-יעקב







 חציית בריכה 28
מסורת בצוות המדגה שהחלה כהתערבות בין פוניו לג'קי שדה. החוצים צריכים לעבור דרך הבריכה, בתוך הבוץ העמוק דרך של 800 מטר מצדה המערבי למזרחי.



5 תגובות:

  1. מרשים וכיף לראות, להיזכר וללמוד. יישר כח.
    בברכה, גבי קלאוזנר

    השבמחק
  2. תוסיף את: "ארכיונתן" - מבני כתת חץ (ילידי 1973), התחיל כמטעימניק ועבר בגיל מבוגר יחסית לצוות המדגה. שימש בתפקידים מגוונים בענפי מדגה בקיבוצים שונים לאורכה ולרוחבה של המדינה. בשעות הפנאי משמש כהיסטוריון חובב וכגאוגרף צעיר (מחניכיו של המורה המיתולוגי לגיאוגרפיה אלון גלבמן).

    השבמחק
  3. תוסיף את: "ארכיונתן" - מבני כתת חץ (ילידי 1973), התחיל כמטעימניק ועבר בגיל מבוגר יחסית לצוות המדגה. שימש בתפקידים מגוונים בענפי מדגה בקיבוצים שונים לאורכה ולרוחבה של המדינה. בשעות הפנאי משמש כהיסטוריון חובב וכגאוגרף צעיר (מחניכיו של המורה המיתולוגי לגיאוגרפיה אלון גלבמן).

    השבמחק
  4. יפה ומעניין. כל הכבוד לך ולארכיונתן !

    השבמחק